Perkembangan teknologi
telah memperlihatkan peningkatan
terhadap penerimaan ICT dalam dunia perniagaan masa kini. Bermula
dengan penerimaan Internet, ia mula terarah kepada medium yang lebih fokus dan
bersifat persendirian iaitu teknologi e-mel. Kemudian, melalui proses
transformasi teknologi, media
sosial dilihat semakin
diterima untuk tujuan
kelangsungan perniagaan (3). Kini, penerimaan media sosial dalam
perniagaan dapat dilihat
melalui medium seperti
Facebook, Twitter, YouTube,
LinkedIn dan blog (3).Kemudahan infrastruktur
yang disediakan oleh
pihak kerajaan Malaysia padahari
ini telah menghasilkan capaian kepada talian Internet yang lebih pantas, murah
dan mudah. Suatu
ketika dahulu, Internet
hanya boleh diakses
melalui komputer persendirian. Setelah melalui
beberapa fasa inovasi teknologi,
kini Internet boleh diakses oleh
pengguna pada bila-bila masa dan
di mana-mana sahaja melalui pelbagai medium seperti komputer riba, komputer
tablet dan telefon
pintar.
Hasil daripada
perkembangan itu, akses
terhadap laman media
sosial juga semakin meningkat, bukan sahaja di Malaysia malah di seluruh
dunia.Kajian Jonscher (2011) turut mendapati kebanyakan SME yang menawarkan perkhidmatan penginapan menggunakan
laman sosial seperti
Tripadvisor, Facebook, Twitter
dan YouTube dalam pemasaran
mereka. Selaras dengan
itu, dapatan kajian
Lee (2011) berkenaan kesan rangkaian sosial
terhadap penerimaan teknologi
dalam pelancongan menunjukkan Facebook merupakan laman
sosial yang paling
banyak diterima dalam
promosi dan pemasaran
destinasi pelancongan
diikuti oleh Twitter
dan YouTube. Dapatan kajian
Au (2010) mendapati penerimaanmedia sosial dalam
pemasaran banyakbergantung kepada saiz sesebuah organisasi
perniagaan.Perniagaan yang bersaiz
besar didapati lebih
menerima perkembangan teknologi
berbanding perniagaan
SME.Dapatan kajian Mastura,
Abdul Rashid dan
Siti Zaleha (2012)
berkenaan pemasaran penginapan bajet
di Malaysia menunjukkan
hampir 50 peratus
hotel bajet menggunakan laman
web untuk mempromosikan produk mereka. Penerimaan media sosial pada hari ini
telah menjelaskan peranannya
sebagai medium pemasaran baharu
kepada organisasi perniagaan dan
sumber maklumat utama
kepada pengguna (Akehurst,
2009; Jonscher, 2011).
Pelancong kini
menjadikan media sosial
sebagai platform untuk
mendapatkan maklumat,
berkomunikasidan berkongsi pengalaman
pelancongan mereka dengan
pengguna Internet yang lain (7).Media sosial
juga menawarkan promosi
tidak langsung kepada
organisasi perniagaan melalui
perkongsian maklumat dalam kalangan pengguna Internet atau yang lebih dikenali
sebagai word-of-mouth(WOM) (7). WOM
merupakan proses komunikasi secara tidak
langsung yang terbentuk
daripada perkongsian maklumat
dan pengalaman dalam kalangan pengguna mengenai sesuatu
produk, perkhidmatan dan jenama perniagaan (Neff, 2010; Salamiah, Nor’ain &
Nik Maheran, 2011). Dalam industri pelancongan, WOM berpengaruh sebagai satu
bentuk pemasaran berikutan produk pelancongan yang bersifat tidak nyata
(intangible) (8).
Berdasarkan
kepada ciri-ciri aplikasi
pada media sosial,
ia berpotensi sebagai platform
bagi aktiviti WOM
dalam kalangan pelancong
(Au, 2010). Kajian Mangold dan
Faulds (2009) dan
Davidson (2011) mendapati
WOM melalui media
sosial telah membawa kepada
penemuan istilah Electronic Word-of-Mouth(eWOM) yang merupakan lanjutan kepada
konsep WOM tradisional. Satu kajian telah dilakukan oleh syarikat penyelidikan
Universal McCann Malaysia dan
mendapati rakyat Malaysia
adalah di antara
kumpulan masyarakat yang mempunyai rangkaian kenalan dalam
talian yang terbesar
di dunia (“Kongsi
data di Internet”, 2012). Menurut
kajian ini lagi,
penembusan talian Internet
di Malaysia mencapai
sehingga 22 peratus dan
merupakan antara negara
terpantas di dunia
menerima guna teknologi
komputer tablet.Trend ini telah
mendorong pihak kerajaan
khususnya Kementerian Pelancongan
Malaysia untuk menggalakkan penerimaan
media sosial dalam
kalangan pengusaha pelancongan
untuk memasarkan produk dan perkhidmatan yang ditawarkannya (8).
Senario
hari ini, pendekatan media sosial menjadi fenomena dan penting kepada
persekitaran perniagaan.Teknologi pemasaran melalui media sosial boleh
digunapakai oleh usahawan IKS bagi memastikan aktiviti pemasaran khususnya
dapat dipertingkatkan. Secara tidak langsung ia dijangka memberikan kesan
positif kepada kebolehlihatan syarikat usahawan IKS. Kebolehlihatan boleh
didefinisikan sebagai keupayaan sesebuah organisasi untuk dilihat di dalam
komuniti yang besar berkenaan peranan dan keupayaannya. Ia mempunyai ciri yang
unik dan khusus bagi menarik perhatian pengguna. Hasil kajian ini merumuskan
bahawa elemen kebolehlihatan terbahagi kepada lima iaitu iaitu yang pertama, pembinaan
laman bisnes yang menyerlah, pembentukan komuniti ,pengurusan kandungan
maklumat yang dikemas kini,penganalisaan sikap pelanggan dan yang terakhir) pengoptimuman
peluang pasaran. Asas pembangunan elemen ini dibangunkan berdasarkan kepada
tiga teori utama iaitu teori paradigma komunikasi baharu, teori pengaruh sosial
dan teori pengkayaan media. Umumnya, faktor kebolehlihatan untuk usahawan IKS
dijangka boleh memperkasakan sektor pemasaran syarikat.Elemen kebolehlihatan
ini memberi panduan kepada usahawan IKS khususnya untuk mengoptimumkan
penggunaan media sosial sebagai platform pemasaran yang lebih berdaya saing
Media
sosial melibatkan beberapa elemen penting yang terdiri daripada himpunan laman
web, perkhidmatan dan aktiviti yang menjalankan beberapa proses yang terlibat
termasuk proses kolaborasi, perkongsian dan pengdemokrasian pengguna internet (9).
Media sosial merupakan platform interaksi sosial yang melibatkan satu cabang
komunikasi baharu yang terhasil daripada persekitaran komunikasi yang
biasa.Lokus komunikasi menerusi media sosial adalah tidak terbatas. Chung et.
al. (2010) menyatakan dalam kajian mereka, media sosial merupakan jaringan maya
yang disediakan kepada pengguna untuk menyatakan pendapat, bertukar buah
fikiran, dan dapat menghantar serta mengawal mesej yang akan disampaikan di
mana jua pada bila-bila masa. Perubahan tatacara komunikasi ini menunjukkan
satu revolusi yang berlaku terhadap bidang komunikasi di dunia pada masa
ini.Media sosial juga mempunyai peranan yang sangat penting terhadap
organisasi, kumpulan individu untuk berhubung khususnya. Di sesebuah organisasi,
terdapat tiga peringkat pentadbiran iaitu peringkat strategik, pertengahan dan
operasi (Laudon& Laudon, 2010). Peranan media sosial menjadikan perhubungan
di antara peringkat pentadbiran ini dapat ditadbir dan diuruskan dengan lebih
mudah. Maklumat dari peringkat strategik hingga ke peringkat operasi dapat
disampaikan dengan lebih mudah dan cepat tanpa melibatkan penggunaan masa dan
kos yang banyak. Komponen hibrid yang diutarakan oleh Junco (2010), menerusi
model komunikasi pemasaran berintegrasi merupakan komponen dalaman organisasi
yang penting pada masa ini. Integrasi media sosial dan kaedah tradisional
berupaya meningkatkan aspek pemasaran dan perhubungan di dalam sesebuah
organisasi.
No comments:
Post a Comment